Ben jij iemand die regelmatig traint en volg je een beetje lifestyle nieuws? Dan is dit artikel wel geschikt voor jou. Wat je wellicht herkent is dat je het gevoel krijgt dat je niet meer vooruit komt met trainen. Op de een of andere manier wordt je niet meer sterker, neemt je spiermassa niet meer toe of lukt het maar niet om droger te worden. Hierdoor kan je enigszins je motivatie verliezen om door te blijven gaan met het sporten. Je hebt namelijk het idee dat je geen vooruitgang meer boekt. Het kan zijn dat je ook wat slomer wordt of minder energie krijgt om te gaan sporten. Als je wilt weten hoe je hier verandering in brengt lees dan gerust verder.

De voornaamste reden is dat je ongetwijfeld te veel hebt getraind en dat je lichaam het proces niet meer kan verwerken. De nieuwe levensstijl van de afgelopen maanden valt net iets te zwaar. Uiteraard kan je gewoon doorgroeien, alleen heeft ieder persoon wellicht een andere aanpak nodig.

Het kan ook zijn dat je spieren overbelast zijn. Dit is al gauw te herkennen aan kleine pijntjes in de spieren of snelle oververmoeidheid. Je lichaam heeft dus meer tijd nodig om te herstellen van de afgelopen trainingssessies. Hou je niet genoeg rust, dan kan dit alleen maar in je nadeel gaan werken. Je energie zal afnemen, je spiermassa zal afnemen en de uitvoering van de oefeningen zal drastisch omlaag gaan.

Eventuele korte adviezen waar je rekening mee kan houden:

  1. Neem voldoende rust. Neem een tijdje afstand van de sportschool of halveer je trainingsdagen. Blijf wel bewegen, zoals een rondje lopen door het park.
  2. Als je van start gaat, bouw het rustig op. Begin op licht gewicht en probeer dan steeds meer gewicht, maar doe dit absoluut niet te snel.
  3. Let op je voeding. Zorg dat je voldoende bouwstenen binnenkrijgt.
  4. Blijft continu variƫren. Gebruik verschillende apparaten, maar werk ook met losse gewichten. Hierdoor pak je ook alle kleine spiertjes mee. Voor meer nieuws over sport voor mannen kijk dan rustig verder.